Case

Sådan styrkede Ikano Bolig sin økonomiafdeling – midlertidigt og permanent

I en verden af forretningsudfordringer, kritiske opsigelser og uforudsete bump på vejen er det ikke altid let at finde den rette ressource til at navigere gennem komplekse, økonomiske problemstillinger. For Ikano Bolig var dét at finde deres nye økonomiansvarlige ikke bare en opgave, men en længerevarende proces. Hvad der begyndte som en rekruttering, de selv varetog, udviklede sig hurtigt til en erkendelse af, at de havde brug for ekstern ekspertise, støtte og sparring i, hvad der viste sig at være en kompleks rekrutteringsproces.

Fra midlertidig støtte til et solidt, varigt samarbejde

Ligesom hos de fleste andre virksomheder, er det vigtigt med en stærk og stabil økonomiafdeling. Da Ikano Boligs økonomiansvarlige sagde op, stod de pludselig med et presserende behov for nye, faste ressourcer til at tage over.

Ikano Bolig igangsatte selv rekrutteringen af den nye økonomiansvarlige, men måtte undervejs erkende, at opgaven var sværere end forventet. For at sikre en effektiv overlevering fik de indsat en interimskonsulent i den mellemliggende periode:

“Vi skulle hurtigt finde en løsning, og det var her, vi kontaktede Right. Rikke Kalmeyer trådte midlertidigt til som økonomiansvarlig, mens vi arbejdede på at rekruttere en permanent erstatning – vi overlod dog hurtigt rekrutteringsopgaven til Right”, fortæller René Brandt.

Ikano Bolig Rene Brandt

Right lavede en god analyse af organisationen. Den permanente ressource skulle være i stand til at konsolidere de rigtige tal videre op, skabe tillid hos bådemoderkoncernen og på tværs af organisationer og funktioner. Det krævede en helt særlig personlighed og specifikke kompetencer: 

“Davids råd om at gå med Rikke, som var stærkt overkvalificeret og tilpas skrap, var et rigtig godt råd. Hun viste sig også at være den helt rette. Hun synliggjorde bl.a. de områder, hvor vi havde brug for lokale kompetencer og råderum, så den nye, faste ressource kunne få bedre arbejdsvilkår”, forklarer René og fortsætter: 

“Rikke gjorde en mærkbar forskel for os både fagligt og personligt. Hun hjalp med at gøre jobbeskrivelsen skarpere og fik tydeliggjort ansvarsområderne. Hendes engagement og dedikation fik os til at føle, at hun var en fast del af teamet, og savnet af hende understreger, hvor vigtig hendes rolle var for os”.

En uvurderlig støtte og sparringspartner

Ved at køre rekrutteringen sideløbende varetog Rikke ikke kun opgaverne, der fulgte med rollen som økonomiansvarlig. Hun hjalp også med indsigt, der var med til at definere de nødvendige færdigheder og personlighedstræk, som ville gavne rollen. Men det var alligevel ikke helt uden frustrationer undervejs:

“Når man vælger at benytte samme leverandør til både rekruttering og interim, og det så tager lang tid, kan man som kunde godt få følelsen af, at leverandøren trækker det ud, fordi interimshyren er fed at få hver måned. Det er et ubehageligt tankesæt at få, fordi man mister noget tillid til hinanden”, fortæller René og uddyber:

Ikano Bolig Rene Brandt portræt

“David var imidlertid hurtig til at opbygge tilliden og forstå vores behov. Samarbejdet var positivt, og Rikke var en uvurderlig støtte under samtalerne med kandidaterne. Hun gik helhjertet ind i opgaven og var en ærlig og dedikeret sparringspartner, der løste problemerne. Hendes tilstedeværelse sikrede, at vi stillede de relevante spørgsmål til de kvalificerede kandidater, som Right præsenterede os for”.

Efter 15 uger kunne Ikano Bolig underskrive kontrakten med deres nye, faste økonomiansvarlige. Overlappet mellem interimskonsulenten, Rikke, og den nye, faste ressource varede et par måneder, hvilket sikrede en grundig overlevering, inden Rikke rullede af efter knapt 10 måneder hos Ikano Bolig.

Flere Cases

Right A/S, Sjælland

Lautrupsgade 13
2100 København Ø

CVR-nr: 42186708
Følg os på Linkedin

Right A/S, Jylland
Mariane Thomsens Gade 4B, 3.  
8000 Aarhus  C